Anugerah Terindah: Senyum Adalah Satu Sedekah

Halaman

19 Februari 2014

Senyum Adalah Satu Sedekah

 
 
 
 
 
 
 Salam dan selamat pagi untuk semua sahabat blogger dan pembaca yang Diana sayangi...Syukur Alhamdulillah cuaca pagi ini cukup cerah dengan sinar mentari yang mula menampakkan cahayanya.. setelah beberapa hari hujan dan mendung.....marilah kita memulakan setiap apa yang kita lakukan dengan ucapan Bismillahirrahmanirrahim dan jangan lupa senyum...kan senyuman  itu satu sedekah....





 
 
 Pagi-pagi dah senyum,senyum itu kan berkaitan dengan jiwa kita...jika kita sedang berdepan dengan masalah..dengan senyuman jiwa kita akan rasa lebih tenang dan rasa lebih lega..dan jika kita melihat orang yang memberi senyuman kepada kita,kita pun akan rasa tenang dan rasa lega...Senyuman secara umumnya adalah sedekah yang penting kita senyum itu ikhlas..



Paling penting senyuman adalah perhiasan diri yang paling berharga,kerana dari sifat itu akan hadir keceriaan,kegembiraan dan wujud sifat keyakinan dalam diri kita....tapi perlu kita ingat jugak..Bukan semua senyuman yang kita atau orang lemparkan kepada kita itu satu sedekah..Setiap senyuman kadang mempunyai maksud dan tafsiran...ada yang senyum sini,senyum kelat dan senyum paksa...Yang dikatakan senyuman satu sedekah itu adalah senyuman yang penuh keikhlasan,senyum secara sukarela dari jiwa yang suci dan ikhlas....



Dari Abu Dzar r.a., Rasulullah S.A.W bersabda : "Engkau Tersenyum Di Depan Saudaramu Adalah Sedekah".(Hadith Riwayat Bukhari)


Rasulullah S.A.W Bersabda, : "Janganlah Kamu Meremehkan Kebaikkan Sekecil Apapun,Sekalipun Itu Hanya Bermuka Manis Saat Berjumpa Saudaramu".(Hadith Riwayat Muslim)
 
 
 
 
 
 
 
p/s :Senyumlah dan hiaskanlah diri kita dengan senyuman yang penuh rasa keikhlasan dari jiwa dan hati yang tenang..
 
 
 
 
 
 

7 ulasan:

Khir Khalid berkata...

Senyum membuat org riang & hati kita juga ceria.. salam rabu.. :)

sitirohaida berkata...

salam pagi...

Mardiah Diana berkata...

@Khir Khalid senyum pagi Khir...dan salam rabu jugak..

Mardiah Diana berkata...

@Kisah Si Dairy Salam pagi jugak KSD..

no more love u in my life berkata...

jom g blog hana...hana dah rasmikan segmen....hope ad yg nk join

Unknown berkata...

Jom snyum ! ^^

Azhafizah MN berkata...

^____^

Anugerah Terindah Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign