Anugerah Terindah: Pakaian Tradisional Pengantin Suku Kaum Bugis

Halaman

22 April 2014

Pakaian Tradisional Pengantin Suku Kaum Bugis

 
 
 
 
 
 Salam dan selamat petang untuk semua sahabat blogger dan pembaca yang Diana sayangi dan hargai...petang ni nak cerita sikit tentang pakaian tradisional pengantin bagi kaum Bugis.Bugis adalah bangsa keturunan Diana dan suami...cuma Diana berbangsa Bugis Bone dan suami berbangsa Bugis Pinrang...Sebenarnya bangsa Bugis ni terdiri dari berbagai bangsa...selain Bone,Pinrang ia terdiri juga bangsa Bugis Endrekang,Soppeng,Makasar,Rappang,Sinjai dan banyak lagi...cuma yang Diana tau ni jer.....Suku kaum Bugis merupakan salah satu etnik yang terdapat di dalam kelompok yang terdiri berbilang bangsa di negeri Sabah.Kebanyakkan suku kaum Bugis ini telahpun menetap di pantai timur Sabah iaitu di daerah Tawau,Semporna,Kunak,Lahad Datu dan Sandakan.
 
 
 
 
Pakaian tradisional suku kaum Bugis yang paling tua adalah baju Bodo dan baju Bodo akan dipakaikan kepada pengantin perempuan bila pertama kali duduk bersanding di atas pelamin....baju Bodo juga akan di kenakan oleh golongan dayang2 yang bersama pengantin...dulu baju Bodo akan di kenakan bersama Lipa'Sabbe,Lipa'Sabbe adalah sarung sutra yang biasanya bercorak kotak dan di pakai sebagai bawahan baju Bodo yang di jadikan seperti skirt..tapi pada masa sekarang,wanita yang mengenakan baju Bodo tidak sudah memakai Lipa'Sabbe,baju Bodo sekarang telah dibuat sepasang dengan kain sarung dia..macam gambar2 kat bawah ni dan kebanyakkan mengunakan warna2 yang terang.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
















 
Semua gambar2 pengantin suku kaum Bugis kat atas tu adalah yang di adakan di tempat Diana...







 

10 ulasan:

Nur Madihah berkata...

oh baru pertama kali tengok baju pengantin dorang.. boleh tambahkan pengetahuan pasal kaum ni :)

Sally Yatiey berkata...

1st time tgk ;) Cantik..

Kyla Pearlisha berkata...

Wahhhh ingt kan bugis ni satu je kelompok dia. Rupenya ada bnyk pecahan ye. Br taw.huhu tq diana

Ahmad Zu Mal Md Rayi berkata...

Menariknya pakaian pengantin kaum Bugis yer, cantik dan kreatif :)

Nasuha Puteri Nass berkata...

Assalamualaikum.... Menarik sungguh cara berpakaian suku kaum Bugis ni... Unik....

Anizz Annisa berkata...

baru first time tgk..cantik.. :)

Yun Sing berkata...

Owh.. first time tangok.. baru tau :) Thanks share ^^

Hafiza AizZawa berkata...

menarik dan tradisional sangat.. 1st time tgk..

Yati Hazman berkata...

Kalo sy di semenanjung mau sewa baju bodo ni ada ka?

Yati Hazman berkata...

Kalo sy di semenanjung mau sewa baju bodo ni ada ka?

Anugerah Terindah Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign