Anugerah Terindah: Makanan Tradisi Kaum Bugis Di Hari Raya

Halaman

7 Ogos 2014

Makanan Tradisi Kaum Bugis Di Hari Raya






Salam dan selamat petang untuk semua sahabat blogger dan pembaca yang Diana sayangi dan hargai...masih lagi mood Raya ni,nk kongsi sikit pasal makanan tradisi suku kaum bugis yang wajib ada di hari raya,iaitu Buras.



Buras yang da masak
Beras yang dah di masak bersama santan
Rupa sebelum di bungkus
Rupa buras setelah di bungkus


Nak tau,buras ni di masak lama tau,aritu Diana masak dari jam 4.00 petang sampai jam11.00 malam...nasib baik masak guna kayu api...kalau tak boleh habis setong gas...hehe..sedap di makan bersama ayam lengkuas..ayam lengkuas pun salah satu makanan tradisi kaum bugis...tpi Diana tak ada sertakan gambar ayam masak lengkuas ni...Tapi apa2 lauk pun sesuai jgk macam daging masak rendang,ayam masak merah,apa2 jenis lauk tetap sedap di makan bersama buras ni...

17 ulasan:

ain syafieqa berkata...

Lamanye nk masak. First time dgr nama buras ni.hehe

Ayuni Rafilah berkata...

Student Ayuni yang berketurunan Bugis ada bawa balik buras dan beri Ayuni rasa lepas raya. Sedap!

Affy Afiqah berkata...

buras or burasak kan kak mar?? heee ika pernah makan..keluarga tunang ika memang buat burasak ni..dapat laa merasa makanan tradisi bugis...sedapppp.. :))

Mardiah Diana berkata...

@ain syafieqaEya dik sb masak di masak bersama santan,beras dia baru separuh masak..tu yg lama kita kena masak..

Mardiah Diana berkata...

@Ayuni Rafilahmemang sedap Ayuni..makan dgn ayam masak lengkuas tmbh sedap..

Mardiah Diana berkata...

@Affy AfiqahBtl tu dik..slalu org bugis sebut burasak..Eya ker dik keluarga tunang adik ada buat..akak lepas kwin baru belajar buat..hehe..

Ahmad Zu Mal Md Rayi berkata...

Zumal belum pernah makan buras nie... Sini takde pun...

Bbwana adienia berkata...

salam..

wah, buras ni memang sya punya feberet..suka betul makan dengan ayam lengkuas..selalu memang excited beraya pigi rumah member2 orang bugis..lagi satu, suka makan soto..ada kacang..punya main sedap!!!^_^

Norhasniza Khalid berkata...

fes time dengar, nampak sedap.. errmm...

Nurul berkata...

Baru tau buras ni... :)

Yun Sing berkata...

Waa.. lamanya masak .__.

Aisya A. berkata...

burasak. hehe. ada makcik yg kahwin dengan org bugis, so kalau balik kampung pakcik selalu buatkan burasak bg ktorg. hehe. nyum2

Khir Khalid berkata...

Mmg tiap2 raya dpt makan ni.. klu tak ada mcm tak lengkap je raya... :)

Asha Lya berkata...

dah lama tak mkn..ari tu kat semporna umah mentua diorang msk tumbuk.ala2 mcm buras tpi guna pulut bersantan

Lieya Von Jay berkata...

1st time tengok ni ^_^ nampak sedap

Mimi Azirah berkata...

1st time tengok

Yana Nana berkata...

Burasak...

Anugerah Terindah Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign