Anugerah Terindah: Resepi Pisang Cara Orang Bugis

Halaman

24 Februari 2014

Resepi Pisang Cara Orang Bugis

 
 
 
 
Salam dan selamat petang untuk semua sahabat blogger dan pembaca yang Diana sayangi dan hargai...selepas  waktu solat magrib tadi bagi kawasan sandakan..Diana kongsi satu masakan kaum bugis...
 
 
 
Resepi Pisang Pukul
 
 
 
 
 
 Nama resepi bukan main ganas jer kan...kalau dalam bahasa bugis resepi ni di panggil pisang pepek...hehe..kita guna pisang yang tak mentah sangat dan tak masak..lepas tu pisang ni di kupas kulit dia...dah basuh,titiskan air dia dan lumur dengan sedikit garam...

Setelah itu kita goreng pisang tu,janganlah sampai terlebih masak...goreng ala kadar jer...setelah tu,pisang tu kita pukul dengan alu lesung batu..tak payah sampai hancur,pukul bagi pisang tu leper...kemudian pisang yang dah leper tu kita kena goreng semula sampailah pisang tu masak kekuningan..masak nanti pisang tu akan jadi macam pict kat bawah ni..makan cecah dengan sambal..
 
 
 
 
Sebab mengapa resepi ni di panggil pisang pukul,sebab pisang ni kena pukul dulu baru  kita goreng...sedap di makan ketika panas...
 
 
 
 
 

15 ulasan:

Maszie Fatah berkata...

tak memerlukan tepung, nie sudah bagus byk jimatnya...

Aya Zuki berkata...

x pernah makan..boleh cuba nanti :)

Mardiah Diana berkata...

@Maszie Fatah resepi yang tak memerlukan bahan yang banyak...memang jimat Sis..

Mardiah Diana berkata...

@Aya Zuki cubalah...memang sedap resepi ni simple jer nak buat...

trah zain berkata...

baru semalam kawan ajar cara nak goreng pisang, kebetulan pulak,,haha.. boleh la ni try cara bugis..

Mardiah Diana berkata...

@trah zain try ler dik...memang sedap,jangan lupa buat sambal dia..terutama sambal belacan...hehe..

Zara Nurhaidah berkata...

Nama xngam ngan keenakan ny kn dear ? Haha.. nmpk brutal nama pisang ni.

Kyla Pearlisha berkata...

Pelik juga nama dia.Hehehe first time dgr.Nak try buatlah pasni :)

Mardiah Diana berkata...

@Zara Nurhaidah nama memang nampak brutal tapi memang sedap dear...hehe..

Mardiah Diana berkata...

@Kyla Pearlisha try ler Kyla...simple dan sedap...jangan lupa buat sambal dia k...Diana nak try resepi Kyla yang Ais Goreng tu..hehe

Anizz Annisa berkata...

sedapnyee sis.. :)

Mardiah Diana berkata...

@Anizz Annisa resepi yang simple tapi memang sedap dik..try ler..hehe..

siti azurah berkata...

nanti nak cuba lah resepi ni .. lain drp lain

Cik Yanie berkata...

Sanggar pappek kannnn

Farrah MF berkata...

Menariknya hidangan pisang ni, Diana. Nanti nak cubalah,..

Anugerah Terindah Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign